מאמרים ופרסומים

בשנים האחרונות כתבתי מאמרים ופרקים בספרים שנכתבו בעברית ובאנגלית. התכנים כולם עוסקים בתפיסת הסמכות בקרב אנשי חינוך בבתי הספר ובפנימיות:

הכיתה כקהילה: תיאור מקרה

טל מימון, תרי שטרנברג ועידן עמיאל

בשנים האחרונות יותר ויותר מורים מרגישים בודדים ומבודדים בהתמודדותם היומיומית עם בעיות משמעת והתנהגות. המאמר מציג תכנית חדשנית להתמודדות עם בעיות משמעת והתנהגות, מתוך תפיסה אלטרנטיבית של בית הספר כקהילה. התכנית יושמה בבית ספר יסודי בעזרת כלים ברוח גישת 'הסמכות החדשה' וההתנגדות הלא אלימה. הגישה נוסחה במקור בהקשר של התמודדות  ברמה הפרטנית, והמקרה המוצג ממחיש כיצד היא הותאמה להתמודדות עם קשיים התנהגותיים ברמת הכיתה.

לקריאת המאמר שפורסם בדצמבר 2011 באתר פסיכולוגיה עברית

מורים אמיצים: מהישרדות לשליחות

פרופ' חיים עומר וטל מימון

הוראה היא המקצוע עם רמת השחיקה הגבוהה ביותר בעולם. אחת הסיבות לכך היא הפגיעה המתמשכת במעמד המורים ובסמכותם. גישת "הסמכות החדשה" מציעה מסגרת מושגית ומעשית לבניית מעמד המורים ולביסוס סמכותם. גישת הסמכות החדשה מתווה למורים דרך ליצירת סמכות המבוססת על נוכחות אכפתית ונחושה, פיתוח של שליטה עצמית, יצירה של מערכות תמיכה וכריתת בריתות עם הורים, עמיתים ומנהלים. המאמר מציג ומדגים עקרונות אלו ועוד. 

לקריאת המאמר שפורסם במאי 2019 באתר פסיכולוגיה עברית

רשת של אחריות, נוכחות וסמכות: התערבות טיפולית במסגרת בית הספר במצבים של בעיות התנהגות

עידן עמיאל וטל מימון

במקרים של תלמידים עם התנהגויות מאתגרות, לפגישות של המטפלת עם הצוות החינוכי בבית הספר של המטופל יש פוטנציאל לחולל שינוי חיובי משמעותי בהתנהגות הילד. עם זאת, פגישות שכאלה קשות לניהול, והן מסתיימות פעמים רבות בתחושת תסכול והחמצה. בהתבסס על מודל "הסמכות החדשה", במאמר זה מוצעת דרך להתגבר על קשיים אלה ולייצר בפגישה מהלך המאפשר לבסס תכנית פעולה אקטיבית וממוקדת ולקדם שינוי חיובי בהתנהגות התלמיד.

לקריאת המאמר שפורסם באפריל 2022 באתר פסיכולוגיה עברית

מורים היום.jpg

הספר: מורים היום, מהשרדות לשליחות (הוצאת מודן)

מאת: פרופ' חיים עומר

הספר פורסם באוקטובר 2018. לקחתי חלק בכתיבת פרקים 3 ו 6.

"הספר מורים היום" עוסק בדרכים יעילות להגברת הנוכחות המורית והגברת רמת התמיכה שחווה הצוות החינוכי כאשר המטרה היא להפוך את בית הספר למסגרת מלוכדת תוך חיזוק סמכותם ומעמדם של המורים בדרכים חיוביות.

NonViolentResistance2018_DBlue.png

הספר: Non-violent resistance innovations in practice

בעריכת:  Elisabeth Heismann, Julia jude, Elisabeth day

הספר פורסם באנגליה 2019.

עידן עמיאל ואני כתבנו ביחד את פרק מס' 20.

הספר מציג מגוון רחב של השקפות וחוויות של אנשי אקדמיה ואנשים שעוסקים בפרקטיקה ומספק מבט מעמיק אל העבר, ההווה והעתיד של ההתנגדות הלא אלימה (NVR). 

הפרק אותו עידן ואני כתבנו מתמקד בסביבת בית הספר ומפרט כיצד תפסית הסמכות החדשה והיישום שלה מסייעים לקדם את תפיסת הסמכות של המורה ואת ההתמודדות עם בעיות התנהגות.

לקריאת הפרק מהספר

לקריאת מאמרים נוספים באנגלית

הספר: Die Kraft dis Miteinander (גרמנית)

(בעברית: הכוח של הביחד: שיטות חדשניות לעבודה ברשת: בקהילה, בביה"ס ובטיפול מערכתי)

בעריכת:  Christoph Klein, Ben Furman

הספר פורסם בגרמניה ב 2021.

עידן עמיאל ואני כתבנו ביחד את פרק מס' 15.

הפרק עוסק באופן בו אנשי חינוך יכולים לפעול ביחד כדי להניע מהלכים של התנגדות לקשיי התנהגות ומהלכים של תיקון במוסדות החינוך.

לקריאת מאמרים נוספים באנגלית

פרסום חומרים שכתבתי להורים במסגרת "עיר ללא אלימות"

"חומר למחשבה" מס' 5

"חומר למחשבה" מס' 9

הרצאת זום בנושא השגחה הורית 

ההרצאה, שהתקיימה בזום להורי חטיבת ביניים, עסקה בהשגחה הורית אפקטיבית בגיל ההתבגרות תוך מתן דוגמאות רבות וכלים פרקטיים ליישום ההשגחה.

לצפייה בהרצאה

ראיון בתכנית "קשרים משפחתיים" ברדיו סול

הראיון איתי עסק בקשיים שחווים כיום הורים בכלל ובהתמודדות עם קשיי התנהגות בפרט, וכיצד אנחנו, במרפאה לסמכות הורית במרכז שניידר לרפואת ילדים, מסייעים להם להתמודד.

להאזנה לראיון

images.png
86147094-hand-drawn-word-about-me (1).jp
images.jpg
siberianart200100119.jpg
אפור.jpeg